משלוחים מהירים חינם !!! לכל חלקי הארץ
צריכים עזרה ? שלחו לנו וואטספ

מדריך הטרמפיסט ל-DeFi

אמור במדריך זה אינו מהווה ייעוץ מכל סוג שהוא לרבות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ כאמור. 
שוק המטבעות הדיגיטליים הינו בעל סיכון רב.
איננו מבטיחים את מידת הדיוק ו/או עדכניות המידע שבמדריך והשימוש בו הינו על אחריותך בלבד וכפוף לתנאי התקנון.

ככה נראה הראש של כל טירון בעולם הקריפטו:

איך להרוויח בקריפטו – המדריך המלא

שלב א': לקנות מטבע עם פוטנציאל

שלב ב': לחכות שהמחיר יעלה

שלב ג': למכור ברווח

נשמע הגיוני. אחרי הכל, כך זה עבד מאז ומעולם – לקנות בזול, למכור ביוקר. סביר להניח שככה רוב הקריפטומיליונרים עשו את המכה. אבל למרבה הצער, אין לנו מכונת זמן, ולקנות ביטקוין בסנט או שניים זה דבר שאיש לא יזכה לעשות עוד (אני מקווה). גם NFT זה עסק חמקמק. וכמו שכולנו למדנו בניסיון כואב, לכל רכבת הרים יש יותר מכיוון נסיעה אחד. 

אבל קריפטו זה לא רק אוסף של נכסים שהמחיר שלהם ממריא וצולל. קריפטו זה כלכלה מסוג חדש לגמרי, שמביאה איתה הזדמנויות השקעה שבעבר לא היו אפשריות. היום אפשר להרוויח בלי קשר לשינויים במחיר. איך? קוראים לזה DeFi.

מה זה DeFi?

השם DeFi הוא שילוב של המילים Decentralized Finance, בעברית "כלכלה מבוזרת." זה השם לשיטה הכלכלית החדשה שהביא איתו עולם הקריפטו, על כל הטכנולוגיות, הפרוטוקולים והשירותים שמגיעים איתה. כמו שאפשר להבין מהשם, מאפיין עיקרי של הכלכלה הזו הוא ביזוריות.

כלכלת הדיפיי משתמשת בטכנולוגיית הבלוקצ'יין ובחוזים חכמים, שאותם נסביר עוד מעט, כדי ליצור דבר שנקרא dApps, אפליקציות מבוזרות. האפליקציות מציעות פתרונות ואוטומציה להלוואה, ביטוח, תשלומים, מימון המונים, וכל הסכם או פעילות כלכלית אחרת, וזאת בנוסף למספר מוצרים פיננסיים חדשים לחלוטין שלא היו אפשריים לפני טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כמו Stable Coins ו-Liquidity Pools. אם הגעתם בשביל סטייקינג, היאזרו בסבלנות – המאמר הבא בדרך:)

מה ההבדל בין הכלכלה הריכוזית הישנה לכלכלה המבוזרת החדשה?

ביזוריות: פרוטוקלים ואפליקציות דיפיי אינן מנוהלות על ידי אף ארגון. אין דירקטוריון שמקבל החלטות כמו שינוי מדיניות, העלאת או הורדת הריבית וכו'. השליט היחיד הוא הקוד.

שקיפות: כל אחד יכול לקרוא את הקוד וכל אחד שנכנס למשחק יודע בדיוק לאן הוא נכנס. הבלוקצ'יין הוא בהגדרה מידע פומבי. זאת לעומת ארגונים מסורתיים, כמו בנקים, שלעולם לא ישושו לחשוף בפני כל דורש את היסטוריית העסקאות והמאזנים שלהם.

פתיחות: אין תנאי קבלה בעולם הקריפטו. למיליוני אנשים אין גישה למערכת הבנקאית, בין היתר כי הם לא עומדים בקריטריונים. מהאנשים האלה לא רק נשללת האפשרות לחסוך בבטחה, אלא גם ההזדמנות להיות חלק מהשוק העולמי. הדיפיי מאפשר לכל מי שיש לו גישה לאינטרנט לחסוך, להשקיע ולעשות עסקים בצורה חופשית עם כל אזרחי העולם. 

חוסר צנזורה: אי אפשר לפקח על עסקאות קריפטו. אי אפשר להכריח את הקוד להחזיר את הכסף לאחור, ואי אפשר למנוע מהמשתמש, שיש לו אוטונומיה מלאה על הכסף, מלבצע עסקאות.

בלוקצ'יין: כשאתם עושים העברה בנקאית, אתם משתמשים במערכת מחשוב שהתשתית שלה פותחה לפני עשרות שנים, על כל המשמעויות של זה. לעומת זאת, כלכלת הקריפטו המבוזרת משתמשת בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, שמתפתחת בקצב מסחרר ועוד רחוקה מלראות את שיאה.

עלות נמוכה: התיווך של צד ג' כמו עורך דין, והאכיפה של ברור בצורת מדינה או בנק, הם יקרים מאוד. האוטומטיות של החוזים החכמים, שהם גם ניתנים לשכפול, מוזילה אותם דרסטית.

רווחים גבוהים: העלות הנמוכה של ביצוע העסקה מגדילה את שולי הרווח, והאוטומציה מגדילה את אפשרויות המינוף.

אי אמון: Don't trust, verify. אין צורך לתת אמון במהימנות השותף לעסקה או בכוחו של הצד השלישי, כי יש קוד. 

זמן בלתי מוגבל: בעולם הישן יש יצור שקוראים לו "שעות מסחר." אבל כל עוד האינטרנט לא יוצא להפסקת צהריים, הכלכלה המבוזרת לא תעצור.

פרטיות: כדי לפתוח חשבון בנק, יש למסור כל פיסת מידע אישי כולל תצלום של הקעקוע על הישבן חתום בשני עותקים. בקריפטו כל מה שצריך זה רצון טוב וכמה דולרים, ואתם בפנים.

מהירות: העברות כספים בעולם הישן יכולות לקחת ימים שלמים. בקריפטו, בין אם מדובר בתשלום של שנקל או עסקה של עשרות מיליונים, התהליך יכול להסתכם בשניות בודדות.

מה זה חוזה חכם (Smart Contract)?

חוזים חכמים (לעתים נקראים גם "חוזים דיגיטליים") הם אבן הבניין של הכלכלה המבוזרת. הם מה שמאפשר להגביר את החופש של המשתמשים, לנטרל את הצורך בריכוזיות ועם קצת יצירתיות, למצוא דרכים חדשות ולגיטימיות לעשות כסף.

חוזה חכם הוא פיסת קוד שיושבת בבלוקצ'יין ומפקחת על הסכם כלכלי מסוים. אפשר לומר שחוזה חכם הוא כמו חוזה רגיל, אבל לא כותב אותו עורך דין אלא מתכנת, והביצוע שלו הוא אוטומטי ומתמטי, כך שאין צורך בגורם אכיפה צד ג' או באמון בין שני הצדדים. חוזים חכמים יודעים לנעול הון בכתובת מסוימת, לשלוח ולקבל אותו, והכל בהתאם לתנאים ברורים מסוג אם/אז.

לדוגמה, נניח שיש לכם דירה בשותפות עוד אדם, ואתם מעוניינים לוודא שהשכירות תתחלק ביניכם שווה בשווה. אתם משתמשים בחוזה חכם שמבטיח שכל סכום שנשלח לכתובת ארנק מסוימת, נשלח אוטומטית לשתי כתובות אחרות, בחלוקה של חצי חצי – חצי לכתובת שלך, חצי לכתובת של השותף. כך, השוכרים שולחים את התשלום שלהם לכתובת אחת, והסכום מתחלק ביניכם בצורה אוטומטית, שקופה, דטרמיניסטית, מיידית וזולה, שמבטלת כל אפשרות של הפרת חוזה ואינה דורשת התערבות של צד ג'.

איך מרוויחים עם DeFi?

התחום הוא גדול מכדי לסכם אותו ואת ההזדמנויות שיש בו במגבלות מאמר צנוע זה. ניגע בקצרה באפיקים העיקריים שבהם תוכלו להרוויח בתחום הכלכלה המבוזרת. הראשון הוא הלוואה ומינוף, השני הוא יצור שנקרא Liquitidy Pool.

מה זה Liquidity Pool?

בכלכלה הישנה, כל החלפה של סחורה אחת באחרת או המרה של מטבע אחד לאחר דרשה הסכמה בין שני צדדים – קונה ומוכר. כך, לדוגמה, בורסה עובדת. משקיעה המעוניינת למכור X מניות ב-Y שקלים רושמת פקודת מכירה, ונאלצת להמתין עד שתבוא הקונה שמכונה לשלם את מחיר Y ותיכננה לקנות X מניות. Liquidity Pool מאפשר למכור נכסים דיגיטליים גם כשאין קונים. איך זה ייתכן?

ליקווידיטי פול (מאגר נזילות/קופת הון) הוא חוזה חכם שנעול בו סכום של קריפטו. החוזה מאפשר למשתמשים להמיר (Swap) טוקן שבבעלותם בטוקן מסוג אחר שנמצא בפול, עבור עמלה מזערית. בדרך כלל יהיו בפול שני סוגים של טוקנים או מטבעות, והפול שואף לשמור על יחס של 50:50 בין שני סוגי המטבעות שנעולים בו. אם היחס מתערער, שער ההמרה שהפול יציע למשמשים יתן יתרון לאלה שמעוניינים לקנות את הטוקן שיש ממנו עודף. כך היחס נשמר והפול ממשיך לתפקד. העסקה לא מתבצעת מול פרטנר, אלא מול פרוטוקול.

ישנן שתי דרכים להרוויח מליקווידיטי פולס. הראשונה היא להיות ספק נזילות (Liquidity Provider). כלומר, לספק לפול את ההון ממנו מתבצעות ההמרות. על כל המרה שתתבצע בפול, תקבלו עמלה. לרוב, תהיה לכם האפשרות לצאת מהפול בכל עת עם ההון הראשוני בנוסף לעמלות שצברתם. 

הדרך השנייה היא לסחור בארביטראז'. בהגדרה, ליקווידיטי פולס פועלים באמצעות יצירת פערים בין יחס ההמרה שניתן בהם לבין השער היציג. סוחרים חרוצים מנצלים את הפערים האלה כדי לקנות בזול ולמכור ביוקר ללא תלות בעלייה או ירידה של המחיר.

הלוואות (Brrowing and Lending)

בעולם הדיפיי, כל הלוואה נלקחת עבור פיקדון (Collateral) שהוא גדול יותר מסכום ההלוואה. לדוגמה, עבור 1200$ פיקדון תקבלו הלוואה של 1000$. ייתכן שמבט ראשון זה נראה לכם מוזר. למה שמישהו ייקח הלוואה כזו? לא כל הרעיון בהלוואה הוא להגדיל את ההון שעליו אנחנו יכולים להרוויח?

אז נכון, זה כן. הלוואה כזו מאפשרת לנו לשמור את ההון ההתחלתי שלנו ובנוסף להרוויח על הכסף שלווינו. נניח שיש לכם מטבעות קרדנו ואתם מאמינים שהערך שלהם יגדל. אך במקביל, נחשפתם להזדמנות להרוויח עמלות יפות בליקווידיטי פול שמקבל DAI. אתם נותנים את מטבע האיתריום שלכם כפיקדון למלווה ומקבלים 2000 DAI. אתם משקיעים את ה-DAI בתור ספקי נזילות בליקווידיטי פול, ולאחר שנה יש לכם 2500 טוקני DAI. אתם מחזירים את ההלוואה, 2100 DAI אחרי ריבית, ומקבלים חזרה את הקרדנו שלכם, שבינתיים המשיך לעלות בערכו. כעת יש לכם את את אותו סכום קרדנו ועוד 400 מטבעות DAI שהגיעו כמו מהשמיים.

שירותי הלוואה מסוימים, כמו Compound, מאפשרים לכם להרוויח ריבית גם על הפיקדון. כך אתם יכולים להרוויח גם על הפיקדון וגם על הסכום שלוויתם במקביל. וזה לא הכל. אתם יכולים לקחת את ההון שלוויתם ולהשתמש בו כפיקדון עבור הלוואה נוספת – ואז לעשות את זה שוב. וכאן אנחנו נכנסים למינוף על סטרואידים. הרווח הפוטנציאלי יכול להגיע לאחוזים מאוד מאוד גבוהים.

איפה הקאץ'? מיותר לציין, יש אחד. ברגע שהפיקדון שלנו מאבד מערכו מעל רמה מסוימת שנקבעה מראש, לדוגמה 25%, נותן ההלוואה מוכר את הפוזיציה שלנו והפיקדון אבוד. זה נקרא Liquidation, וזה הסיכון העיקרי בתחום ההלוואת, בנוסף כמובן לאפשרות לאבד את הכסף הלווי בהשקעה כושלת.

ניתן גם להיות בצד השני של המטבע, ולהלוות קריפטו בריבית. גם זה נעשה בפשטות יחסית דרך שירותים מבוזרים כמו Aave ו-Compound. מכיוון שהפיקדון גבוה מהסכום שאתם מלווים, אתם מרוויחים גם אם ההלוואה לא תוחזר.

סיכום

עולם הפיננסים משתנה לנגד עינינו. מה שפעם היה זירה של מעונבים ומשכילים, הפך לגלקסיה כאוטית שאין בה תנאי כניסה. הטרמפיסט החכם והזהיר יוכל לסיים את מסעו נשכר מאוד. הטרמפיסט הפזיז והתמים, סביר להניח, יאבד את היקר לו.

איך אומרים באינטרנט? Do your research.

מדריך זה נכתב על ידי קריפטומן, היבואן הרשמי והגדול בישראל של לדג'ר, טרזור, קריפטוסטיל ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן