משלוחים מהירים חינם !!! לכל חלקי הארץ
צריכים עזרה ? שלחו לנו וואטספ

סטייבלקוינים – המדריך המלא

אמור במדריך זה אינו מהווה ייעוץ מכל סוג שהוא לרבות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ כאמור. 
שוק המטבעות הדיגיטליים הינו בעל סיכון רב.
איננו מבטיחים את מידת הדיוק ו/או עדכניות המידע שבמדריך והשימוש בו הינו על אחריותך בלבד וכפוף לתנאי התקנון.

היום, אנשי עסקים ויזמים ישראלים רבים כבר לא מקבלים תשלומים בביטקוין. גם לא באיתריום. התשלומים נעשים בעיקר באמצעות טוקנים שנקראים "סטייבלקוינס". מה הם ואיך נעשה בהם שימוש כקריפטומנים?

במאמר זה נכסה:

  • מה זה סטייבלקויין
  • חמשת הסטייבלקוינים הגדולים: USDT, USDC, UST, BUSD, DAI.
  • באיזה בלוקצ'יין להשתמש
  • איך לשלם את העמלה
  • באיזה ארנק להשתמש?
  • הדגמה איך להחזיק סטייבלקוינס בצורה מאובטחת עם ארנק לדג'ר.

מה זה סטייבלקוין?

סטייבלקוין (Stablecoin), "מטבע יציב", הוא כל טוקן או מטבע הצמודים לערך של מטבע פיאט כלשהו. לדוגמה USDT, USDC, DAI כולם צמודים לערך הדולר, ולכן תמיד שווים דולר אחד, עם תנודתיות זניחה. 

השימוש בסטייבלקוינס יכול להיות מבלבל. יש המון סוגים, צריך לדעת באיזה בלוקצ'יין להשתמש, ואיך לשלם את העמלה. במאמר זה נראה לכם איך להחזיק ולשלוח סטייבלקוינס בצורה מאובטחת עם ארנק לדג'ר.

איזה סוגים של סטייבלקוינס יש?

כל סטייבלקוין עובד קצת שונה. חלקם מייצגים דולרים אמיתיים, חלקם מבוססים מוסכמה וחלקם קוד. במאמר זה נתייחס לחמישה מהסטייבלקוינים הגדולים: USDT, USDC, UST, BUSD, DAI.

מה זה USDT?

זהו הסטייבלקוין הפופולרי ביותר, והטוקן בעל היקף המסחר הגדול בעולם. בעיקרון, החברה Tether מאפשרת להמיר כל טוקן עבור דולר אחד. כמו ז'יטון בקזינו. אבל יש חשד שהחברה לא באמת מחזיקה דולרים בשווי הטוקנים. אפשר לבצע פעולות שוטפות כמו שליחה וקבלת תשלומים ב-USDT, אבל אנחנו לא ממליצים להחזיק את המטבע הזה לטווח הארוך, כי הוא מסוכן מאוד. לאחר קבלת תשלום ב-USDT, המירו אותו למטבע אחר.

מה זה USDC?

זהו הסטייבלקוין השני הכי פופולרי. הוא שייך לחברת circle, ונחשב לאמין הרבה יותר מ-USDT. גם הוא מבוסס על רזרבה של דולרים אמיתיים, אך ישנה שקיפות הרבה יותר גבוהה ו-Audit קבוע, ולכן גם אמינות.

מה זה BUSD?

זהו הסטייבלקוין השלישי בגודלו. הונפק על ידי חברת Binance, בורסת הקריפטו הגדולה בעולם. במובן מסוים, השווי של BUSD תלוי בכך שבורסת ביינאנס תעמוד בעינה.

מה זה UST?

UST הוא סטייבלקוין אלגוריתמי של רשת Terra. השווי שלו נשאר צמוד לדולר דרך פרוטוקול המרה עם מטבע LUNA, המייצב את שער ההמרה על ידי השפעה על הביקוש וההיצע של UST.

מה זה DAI?

גם DAI הוא סטייבלקוין, שפועל כחלק מ- MakerDAO. זהו סטייבלקוין אלגוריתמי, שהשווי שלו מגיע מנכסים שמשתמשים מישכנו עבורו.

איזה סוגי רשתות/בלוקצ'יינים יש?

סטייבלקוינים הם תמיד טוקנים – לא מטבעות. זה אומר שאין להם בלוקצ'יין משל עצמם, אלא הם לוקחים טרמפ על בלוקצ'יין של מטבע כלשהו. יש המון המון המון בלוקצ'יינים שונים. במאמר זה נתייחס רק לארבעה מהגדולים ביותר:

ERC-20:

זוהי הרשת של מטבע איתריום, והיא הרשת הפופולרית ביותר. כמעט כל טוקן קיים גם על רשת איתריום. לכן, לעתים קרובות אנשים פשוט יניחו שמדובר ברשת הזאת. אבל כאמור, זה לא תמיד המצב.

המטבע של רשת ERC-20: העמלות ברשת זו משולמות במטבע איתריום (ETH). לכן, כדי לשלוח סטייבלקוינס על רשת איתריום חובה להחזיק כמות קטנה של ETH.

ה-Block Explorer של רשת ERC-20: האתר Etherscan.io

פורמט הכתובות של רשת ERC-20: הכתובות של רשת איתריום תמיד מתחילות בביטוי 0x. לדוגמה:

0xa47c8bf37f92aBed4A126BDA807A7b7498661acD

שימו לב: הכתובות של רשת זו זהות לכתובות של רשת BEP-20, ולכן חשוב לשים לב שאתם ברשת הנכונה.

מה זה BEP-20:

זוהי הרשת של Binance Smart Chain, או בקיצור BSC. זהו בלוקצ'יין שהוקם על ידי בורסת בייננס. מכיוון שהוא כמעט "קופי פייסט" של איתריום, התכונות שלו דומות מאוד.

המטבע של רשת BEP-20: העמלות ברשת זו משולמות במטבע BNB. לכן, כדי לשלוח סטייבלקוינס על רשת זו חובה להחזיק כמות קטנה של BNB.

ה-Block Explorer של רשת BEP-20: האתר bscscan.com

פורמט הכתובות של רשת BEP-20: הכתובות של רשת Binance Smart Chain תמיד מתחילות בביטוי 0x. לדוגמה:

0xa47c8bf37f92aBed4A126BDA807A7b7498661acD

שימו לב: הכתובות של רשת זו זהות לכתובות של רשת ERC-20, ולכן חשוב לשים לב שאתם ברשת הנכונה.

מה זה TRC-20:

זוהי הרשת של פרויקט טרון, שבו משתמשים רבים בוחרים בזכות העמלות הנמוכות והמהירות הגבוהה שלו.

המטבע של רשת TRC-20: העמלות ברשת זו משולמות במטבע טרון (TRX). לכן, כדי לשלוח סטייבלקוינס על רשת טרון חובה להחזיק כמות קטנה של TRX.

ה-Block Explorer של רשת TRC-20: האתר tronscan.org

פורמט הכתובות של רשת ERC-20: הכתובות של רשת טרון תמיד מתחילות באות T (גדולה). לדוגמה:

TKuUVMxveVKrN5Zym6g93SW9vSNfio5JcB

מה זה CW-20:

זוהי הרשת של פרויקט Terra, שבו רבים משתמשים בגלל החדשנות האלגוריתמית שלו וההזדמנות להרוויח עמלה שנתית גבוהה על שימוש פרוטוקול Anchor.

המטבע של רשת CW-20: העמלות ברשת זו משולמות במטבע טרה לונה (LUNA). לכן, כדי לשלוח סטייבלקוינס על רשת טרה חובה להחזיק כמות קטנה של LUNA.

ה-Block Explorer של רשת CW-20: האתר finder.terra.money

פורמט הכתובות של רשת CW-20: הכתובות של רשת טרה תמיד מתחילות בביטוי terra1. לדוגמה:

terra1nazu5s4h60fp4drt45srzu09m2dmeps4pskvjd

איך משתמשים בסטייבלקוינים?

שלב א' – בודקים באיזה בלוקצ'יין יושב הטוקן שלנו. לעתים קרובות, הטוקן יהיה בשימוש ביותר מבלוקצ'יין אחד. אם מישהו שולח לנו סטייבלקוין, אנחנו צריכים לדעת מאיזה בלוקצ'יין – "מאיזה רשת" – הוא שולח, ובאיזה בלוקצ'יין אנחנו משתמשים.

יש כמה דרכים לזהות באיזה רשת הטוקן שלכם נמצא:

  1. לשאול את הצד השני. אם אתם מקבלים תשלום בסטייבלקוין, הצד שמשלם לכם בדרך כלל ידע באיזה רשת הוא משתמש. כך תוכלו לספק לו כתובת ארנק שמשתמשת גם היא באותה הרשת.
  2. לבדוק מה כתוב בתוכנת הארנק. בדרך כלל, הארנק שלכם יסמן באיזה רשת נמצא הטוקן. בדקו – האם הטוקן מופיע תחת מטבע אחר? בארנקי לדג'ר, טוקן השייך לרשת מסוימת יופיע תמיד בצמוד לחשבון של "מטבע העמלות" של אותה רשת. לדוגמה, אם יש לנו USDC על רשת BEP-20, שהמטבע שלה הוא BNB, אז טוקני ה-USDC שלנו יופיעו בצמוד לחשבון ה-BNB.
  3. פורמט כתובת הארנק. לכל רשת יש פורמט מסוים של כתובות. לפי הפורמט של הכתובת שלכם תוכלו לזהות את הרשת שלה היא שייכת. בארנק שלכם, לחצו על הטוקן ואז על "לקבל"/"receive". לפי איזה פורמט כתובה כתובת הארנק שמופיעה לכם? אם היא מתחילה ב-0x, לדוגמה, מדובר ברשת איתריום או בייננס. איך תבדילו ביניהם? 
  4. חיפוש הכתובת ב-Block Explorer. ישנם אתרים שמאפשרים לנו לצפות בתוכן של כל בלוקצ'יין. אם נחפש את הכתובת שלנו בהם, נוכל למצוא באיזה רשת הטוקנים מאוחסנים. לדוגמה, אם אנחנו לא בטוחים אם הטוקנים שלנו נמצאים ב- ERC-20 או BEP-20, נחפש באקפלוררים etherscan ו-bscscan בהתאמה, ונראה איזה מהכתובות מכילה את כמות הטוקנים שבידנו. כך זה ייראה:
יש טוקנים
אין טוקנים

כפי שאפשר לראות, על רשת איתריום ERC-20 יש טוקנים בשווי גבוה. באותה הכתובת ברשת BEP-20 אין כלום. מסקנה – הטוקנים מאוחסנים ברשת איתריום.

שלב ב' – מוודאים שהארנק שלנו תומך בבלוקצ'יין הרצוי.

כל ארנק חומרה מציע תמיכה ברשתות שונות. התאימו את הטוקן לארנק שלכם, או הפוך, בחרו ארנק שמתאים לטוקנים שאתם משתמשים בהם.

לדג'ר נאנו איקס: תומך ברשת ERC-20, TRC-20, BEP-20 בתוך לדג'ר לייב. תומך ברשת WC-20 בשימוש בתוכנת ארנק חיצונית.

לדג'ר נאנו אס: תומך ברשת ERC-20, TRC-20, BEP-20 בתוך לדג'ר לייב. תומך ברשת WC-20 בשימוש בתוכנת ארנק חיצונית. עם זאת, בדרך כלל לא תוכלו להשתמש ביותר משלושה במקביל.

טרזור מודל טי: תומך ברשת ERC-20 בתוך לדג'ר לייב. תומך גם ברשת BEP-20 בתוכנות ארנק חיצוניות.

טרזור מודל וואן: תומך ברשת ERC-20 בתוך לדג'ר לייב. תומך גם ברשת BEP-20 בתוכנות ארנק חיצוניות.

ביטבוקס02: תומך ברשת ERC-20 בלבד.

במדריך זה נשתמש בארנק מסוג Ledger Nano X, כדי להחזיק מטבעות USDT על רשת הטרון, TRC-20. ארנק זה תומך במספר גבוה של בלוקצ'יינים או "רשתות", אך כדי להשתמש בהם נצטרך להוסיף אותם. בהמשך מאמר זה נלמד איך להוסיף תמיכה ברשת מסוימת לארנק שלכם.

כך נוסיף את הרשת הרצויה לארנק שלנו:

  1. נפתח את ה-Manager

2. נחפש את הרשת שאנחנו רוצים בשורת החיפוש ונלחץ Install.

3. לאחר שהתקנו את הרשתות שאנחנו צריכים, נלחץ Add account

4. עכשיו יש לנו חשבון מתאים

שלג ג' – מקבלים סטייבלקוין

  1.  נפתח את החשבון ונלחץ receive

3. נוודא שהכתובת נכונה, ונשתמש בהעתק הדבק או ב-QR בלבד כדי להעביר את הכתובת שלנו לגורם שישלח לנו את המטבעות. מקצוענים משתמשים רק בברקוד או קופי פייסט. לעולם לא נקליד את הכתובת ידנית – זה מקור לטעויות.

4. "נוהל שיירה" – תמיד נתחיל בשליחת סכום קטן, ורק לאחר שהוא מגיע נשלח את הסכום הגדול. כך נוכל לוודא שאם עשינו טעות, לא נאבד את הכסף.

4. הטוקנים בידינו. לצפייה בהם לחצו כאן:

או הקליקו על החשבון ותגללו לקטגוריית "Tokens":

שלב ד'-  כדי לשלוח סטייבלקוין, צריך להחזיק את מטבע העמלה. בכל רשת, העמלות על ביצוע עסקה משולמות אך ורק במטבע של אותה רשת. לדוגמה, על עסקאות ברשת איתריום נשלם במטבע איתריום. מכיוון שסטייבלקוין הוא טוקן שלוקח טרמפ על הרשת של מטבע אחר, נצטרך להחזיק גם את המטבע האחר כדי לשלם את עמלת השליחה.

השתמשו באותה כתובת receive כדי לקבל את מטבע הנחוץ לכם. לאחר שהמטבע יגיע לארנקכם, תוכלו לבצע שליחה של הטוקנים שברשותכם.

כך נראה הארנק שלנו כשיש לנו גם USDT וגם קצת TRX:

סיכום

סטייבלקוינים הם אחד הכלים הכי שימושיים בעולם הקריפטו. אנחנו מקווים שעם הידע שרכשתם תוכלו להשתמש בהם בצורה בטוחה ושקטה, כמו קריפטומנים אמיתיים.

מאמר זה נכתב על ידי קריפטומן, היבואנית הרשמית והגדולה בישראל של מוצרי אבטחת קריפטו כמו Trezor, Ledger, Cryptosteel ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן