משלוחים מהירים חינם !!! לכל חלקי הארץ
צריכים עזרה ? שלחו לנו וואטספ

העולם על פי צוקרברג – מטאברס והאינטרנט של העתיד

אמור במדריך זה אינו מהווה ייעוץ מכל סוג שהוא לרבות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ כאמור. 
שוק המטבעות הדיגיטליים הינו בעל סיכון רב.
איננו מבטיחים את מידת הדיוק ו/או עדכניות המידע שבמדריך והשימוש בו הינו על אחריותך בלבד וכפוף לתנאי התקנון.

שינוי השם של פייסבוק ל-"מטא" היה רגע מטריד. לא מדובר בעוד מהלך שיווקי – זו הצהרת כוונות. צוקרברג החליט לשים את כל הז'יטונים על ה-"מטאברס": ספוקלציה טכנולוגית שהגיעה (באמת!) מספרי מדע בדיוני. מה העתיד שהוא תופר לאינטרנט ולכולנו?

במאמר זה ננסה למצות את מהות חזון המטאברס כפי שהוא מוצג בפרזנטציה של צוקרברג.

תכל'ס – מה זה מטאברס?

המטאברס, בשלב זה, הוא רעיון. הוא הדרך לדמיין, לדבר ולתכנן את השלב הבא באבולוציה של האינטרנט כרשת של מרחבים תלת מימדיים שבהם תתקיים כל הפעילות הדיגיטלית שלנו.  

אפשר לסכם את חזון המטאורס באמצעות חמישה עקרונות. האחד הוא המעבר מדו-מימד לתלת-מימד. השני הוא מציאות מדומה. השלישי הוא בעלות (Ownership). הרביעי הוא עקרון שנקרא תִּפְעוּלִיּוּת בֵּינִית (Interoperability). החמישי הוא כלכלת גולשים.

תלת-מימד

זה פשוט. האינטראקציה שלנו עם האינטרנט, נכון להיום, היא דרך מסכים. יש טקסט, ויש וידאו ותמונות: דו-מימד. במטאברס נשוטט דרך מכשיר ייעודי, לדוגמה משקפי Oculus, שיאפשרו לנו לחוות את הפעילות האינטרנטית שלנו בתלת-מימד מלא, ממש כאילו היינו בתוך עולם אחר. גלישה ברשתות חברתיות, משחקי מחשב ולימודים יתבצעו כולם דרך המשקפיים. צוקרברג שואף להעביר גם פעילויות מציאותיות כמו פגישות עסקים, דייטים וספורט אל המטאברס.

ייתכן שאתם תוהים, ובצדק, האם באמת מדובר בחידוש. סרטים ואפילו משחקי מחשב תלת-מימדיים קיימים כבר שנים, אז מה שונה? 

מציאות, מציאות מדומה, מציאות מורחבת

דמיינו שבמקום פרופיל פייסבוק, יש לכם דירה. במקום תמונת פרופיל, יש לכם "אווטאר" – דמות ששייכת לכם ומתפקדת כזהות הדיגיטלית שלכם. בהתחלה אתם מתייחסים לשינוי בזלזול. הרי אתם לא נראים ככה, ומספיק לכם לשלם שכ"ד אחד. אבל זמן עובר ואתם נהיים נבוכים – חברים מבקרים את הפרופיל שלכם, לבושים במיטב האופנה האינטרנטית, ומוצאים "אתכם" עירומים בדירה ריקה. אתם חושבים – לפחות את הפרופיל העסקי אני אסדר קצת. כמה כבר יכולה לעלות ספת איקאה? אתם מקציבים סכום של 0.5 איתריום לסידור הדירה ורכישת בגדי עבודה מכובדים מספיק. היום הכל קורה באינטרנט – לטווח הארוך זה אפילו משתלם לכם, עם כל הלקוחות שזה יביא.

שני מונחים שעולים שוב ושוב בשיח על המטאורס הם VR ו-AR, או בעברית, "מציאות מדומה" (Virtual Reality) ו-"מציאות מורחבת / רבודה" (Augmented Reality). מציאות מדומה הוא השם לחוויות שמיוצרות לחלוטין מאחורי המשקפיים, בתוך המטאברס או המשחק (לדוגמה במשחק Beat Saber). מציאות רבודה הוא השם לחוויות שמשלבות אלמנטים ממוחשבים לתוך המציאות כפי שהיא, לדוגמה במשחק Pokemon Go שבו השחקנים יוצאים לרחוב הממשי בחיפוש אחר פוקימונים שיופיעו במסך הסמארטפון כאילו נתפסו במצלמה. 

כמו שזה נראה, התכנית היא לא להפוך את המטאברס לתחליף או חיקוי של המציאות. המטאברס הוא פשוט עוד חלק במציאות.

תִּפְעוּלִיּוּת בֵּינִית

אחרי שהחלטנו להשקיע את מטבעות הזהב שהרווחנו, בעמל של עשרות שעות, על שריון שנראה יותר טוב, זה יכול להיות די מבאס להתחבר למשחק מחשב אחר ולהישאר תקועים עם התלבושת שקיבלנו בחינם בתחילת המשחק. זה גם די מבאס לגלות ששם המשתמש השנון שלנו ברשת חברתית אחת, כבר תפוס ברשת חברתית אחרת. במטאברס הבעיה הזאת תיפתר – באמצעות שימת דגש גדול על תפעוליות בינית (Interoperability).

בפשטות, תפעוליות בינית היא תכונה של מערכות, המאפשרת להן להחליף מידע עם מערכות אחרות ולעשות שימוש באותו מידע בצורה חופשית. 

אינטראופרביליות / תפעוליות בינית היא תכונה קריטית ליצירת תחושה של "יקום" או מציאות. בדיוק כמו שקעקוע שעשינו במציאות ימשיך ללכת איתנו לכל מקום, אין סיבה שהרכוש והמראה שלנו בזירה הדיגיטלית לא יישמרו ממרחב למרחב.

בעלות

כדי לשמור את התכונות שלנו ברחבי המטאברס, יש צורך שהתכונות האלה יהיו שייכות לנו. כך, הנדירות והערך של נכסים דיגיטליים ישמרו. כאן בלוקצ'יין נכנס לתמונה. חלקכם בוודאי יופתע לשמוע שגם לתחום ה-NFT יש חסידים מושבעים, שאינם מחפשים לעשות מכה אלא מאמינים שמדובר בהתפתחות הרת גורל בפונקציונליות של הבלוקצ'יין. NFT זו דרך להכריז ולעקוב אחר בעלות על כל פיסת מידע, ובצורה פומבית לחלוטין. מה שזה אומר זה שהאינטרנט כולו יכול לאמת את הרכוש הדיגיטלי של המשתמשים. סוף סוף אפשרי לרשום "בטאבו" של האינטרנט. ההשלכות והיישומים האפשריים הם אינסופיים ובלתי ניתנים לחיזוי.

כלכלת משתמשים

 "המטאברס הוא לא משהו שאנחנו בונים, הוא משהו שאנחנו בונים עבורו"

חברת מטא מאמינה שהמטאברס יהפוך למציאות רק באמצעות כלכלה של משתמשים. כלומר, כל אחד יוכל להיות גם צרכן וגם יצרן של סחורה דיגיטלית. הגדילה והאבולוציה של המטאברס תהיה אורגנית, בדיוק כמו האינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותו. אוטונומיה במטאברס היא קריטית לא רק לצמיחה שלו אלא גם ליצירת חוויה של מציאות ולביסוס הזהות הדיגיטלית כממשית.

מטא משקיעה מאמצים ביצירת APIs שיאפשרו יצירתיות ויזמות במטאברס, תוך נסיון לשמור על עמלות נמוכות וגמישות גבוהה כדי לעודד שימוש. מטא תשקיע 150 מיליון דולר ביוזמות חינוך שישתמשו בטכנולוגיה של המטאברס.

משחק קלפים עם החבר'ה

מכשולים טכנולוגיים

בפרזנטציה, צוקרברג משוחח עם מייקל אבראש, ראש צוות המחקר של פייסבוק. אבראש טוען כי "ישנן עוד בערך 12 פריצות דרך טכנולוגיות שצריכות להתרחש לפני שהמטאברס יתקיים כפי שאנחנו מדמיינים אותו."

יש ניסיונות ליצור חומרה ותוכנה שתצליח לתפוס ולשחזר הבעות פנים, קשר עין, תנועות גוף ומחוות אנושיות. בנוסף, קיים צורך לחקות את חווית המרחב/עומק שבחלל המציאותי. כל אלה ועוד מהווים מכשולים משמעותיים בדרך שיש לאינטרנט לעשות, עד שהמטאברס יהיה כאן, אם זה בכלל יקרה. 

סיכום

אם חשבנו שהמסכים כבר השתלטו לנו על החיים, עכשיו אנחנו חושבים מחדש. העולם הדיגיטלי הופך יותר ויותר מרכזי בחיים שלנו, וייתכן שזהו השלב הבא. אבל חשוב לזכור שעם כל הכבוד לחזון המפואר, "המטאברס" הוא רק מילה. אף אחד לא יודע מה צופן העתיד. הפרזנצטיה של צוקרברג, אם נהיה כנים, היא פרסומת בת שעה ורבע. אם כל העסק יתברר כפלופ, זו לא תהיה הפעם הראשונה שמה שנראה כעתיד הטכנולוגיה יגמר, במקרה הטוב, בשכחה.

מאמר זה מונגש מטעם קריפטומן, היבואן הרשמי של לדג'ר וטרזור בישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן